Thursday 23 February 2012

Diet oh Diet

Diet oh Diet.
boleh dikatakan tipu lah kalau tak pernah diet. sbg wanita mesti akan timbul perasaan nak 'diet' at least skali dalam seumur hidup.
Diet untuk kuruskan badan atau diet nak naikkan berat badan.
Untung lah kalau sesiapa yang pelahap bagaikan monster tapi badan still maintain.


Ni saya nak cerita pengalaman saya & harap2 dapat membantu you guys.



okay, as a remaja, tahu jelah tak pernah boleh nak bersyukur dengan badan ni. nak kata saya ni berat sangat, ada lah dalam 54kg (& saya ni bukanya pendek & tak lah tinggi lampai)

so, latar tempatnya ialah di rumah sewa saya di campus. biasalah hidup membujang, makan pun tak teratur. 
Saya ada problem untuk lawas & hadam makan. slalu je merana sakit perut & susah nak ke toilet.
SO tiba2 teringin nak sahut cabaran 14 hari dengan Nestle Bliss Yougurt

tadahhh !


Ramai orang kata dengan minum yogurt ni, makanan senang lawas. so saya stock lah yogurt ni dalam peti ais dengan botol2 besar.

Setiap hari minum satu botol besar, siang ratah biskut (sebab tak sempat nak makan) & malam makanlah tomyam atau ikan steam with nasi sikit. 
Itu lah yg saya makan setiap hari. WAJIB HABIS SATU BOTOL.

So, bila dah jadi routine minum ni, saya jadi ketagih dengan air ni. dah la sedap, pastu bagi kenyang pulak tu. so kerap2 minum air ni. Besides that, air kosong pun minum banyak jugak. kat rumah sewa tu dah jadi kebiasaan beli air botol yang satu kotak (ada dalam 24 botol mcm tu) and setiap hari cuba habiskan 2 botol.

tup tup tup, routine ni berterusan selama sebulan. every day, non stop.
Bila dah sebulan tu, kena pulak sakit cirit birit sampai parents kena travel to campus malam ( hours drive) tu jugak sbb nak masukkan air kat hospital.

lepas dengan tu, ada je orang tegur (ramai jugak lah actually),
MissN dah kurus lah. diet ke ? stress assignment ke ? exercise ke ? sakit ke ? apa rahsia ?
dan saya jawab.... MINUM LAH BLISS ! :D

nak tahu berat saya yg sekarang ?
48kg.
hihihi


xx,
MissN
 



1 comment:

  1. Mohon post article ni di blog. Nk try & sbg reminder :)

    ReplyDelete